می خوای مقاله برای ژورنال سطح بالا چاپ کنی!
پس یه بار برای ترجمه هزینه کن
نیاز به ویرایش نیتیو با گواهی ویرایش داری
بدون واسطه کارتو به مترجم بسپار
نیاز به رفع مشابهت مقاله داری؟
اولین مرکز تخصصی رفع سرقت ادبی در ایران
گزارش مشابهت Ithenticate ارزان ترین در ایران!
صدور گزارش در کمتر از 15 دقیقه

ترجمه تخصصی مدیریت

بهترین سایت ترجمه تخصصی مدیریت

ترجمه لبخند، بهترین سایت ترجمه تخصصی مدیریت با بیش از ده سال تجربه موفق در زمینه ترجمه تخصصی مدیریت

مترجم تخصصی مدیریت

مترجمان ما با تکیه بر تجربه و تخصص، آماده ارائه ترجمه ای با کیفیت به شما هستند. ترجمه تخصصی مدیریت به صورت مفهومی، دقیق و روان و با توجه به معنای خاص اصطلاحات مدیریت انجام می شود. تمامی ترجمه ها همراه با تضمین کیفیت ارائه می شوند.
 نمونه ترجمه تخصصی مدیریت

ترجمه تخصصی مدیریت فارسی به انگلیسی

ترجمه فارسی به انگلیسی مدیریت کاملا به صورت مفهومی و با نگارش نیتیو انجام می شود. همچنین ترجمه مدیریت فارسی به انگلیسی همراه با ضمانت کیفیت و پذیرش مجله ارائه می شود. ضمانت ترجمه مدیریت فارسی به انگلیسی بدون محدودیت زمانی می باشد.
نمونه ترجمه تخصصی مدیریت

ترجمه تخصصی مدیریت انگلیسی به فارسی

ترجمه تخصصی مدیریت انگلیسی به فارسی ارزان و فوری و در عین حال با کیفیت را از ترجمه تخصصی لبخند بخواهید. ترجمه تخصصصی مدیریت انگلیسی به فارسی توسط مترجم حرفه ای و آشنا با موضوع و اصطلاحات تخصصی انجام می شود.

قیمت ترجمه تخصصی مدیریت - سفارش ترجمه تخصصی مدیریت

محاسبه قیمت

سفارش ترجمه تخصصی مدیریت

لطفا جهت سفارش ترجمه تخصصی مدیریت و تعیین هزینه، فایل خود را ارسال کنید.

ارسال فایل بیشتر

نمونه ترجمه تخصصی مدیریت

صرفا به تعریف لفظی از کیفیت ترجمه تخصصی مدیریت اکتفا نکنید. این حق شما است که قبل از سفارشی ترجمه تخصصی مدیریت از کیفیت ترجمه و روانی آن اطمینان حاصل کنید. ما به این حق شما احترام می گذاریم. در ادامه می توانید نمونه ترجمه تخصصی مدیریت که توسط مترجمان متخصص و با تجربه ما انجام شده اند را مشاهده کنید.
نمونه ترجمه تخصصی مدیریت

سازمان و تغییرات محیطی

در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با هر اندازه ای، با تغییرات و تحولات سریعی روبروست و باید فعالیتهای خود را طوری برنامه ریزی و مدیریت کند که در محیط متلاطم و بازار به شدت رقابتی موفقیت کسب کرده و تداوم حیات داشته باشد. باتوجه به مفهوم برنامه ریزی استراتژیک، این امر مستلزم بهره گیری از این نوع برنامه ریزی است. چرا که از یک طرف آینده نگر بوده و ازطریق پیش بینی تحولات آتی اقدامات مناسب را تنظیم می کند. ازطرف دیگر گرایش به محیط داشته و ارتباط تنگاتنگ با آن دارد و از این لحاظ می تواند به سرعت از تغییرات محیط با خبر شده و واکنش مناسب و سریع نشان دهد. باتوجه به افزایش کمیت و اهمیت شرکتهای کوچک فناوردر فعالیتهای اقتصادی دنیا و نیاز آنها به بهره مندی از برنامه ریزی استراتژیک جهت موفقیت در دنیای رقابتی ،مقاله حاضر درنظر دارد تا برنامه ریزی استراتژیک درسازمانهای کوچک را بررسی نموده و مدلی مفهومی از این نوع برنامه ریزی برای سازمانهای کوچک با تکنولوژی بالا توسعه دهد .

Organization and environmental changes

Information and electronic communication age makes every organization of whatever size to encounter fast and rapid changes. Therefore, organizations need to handle themselves in a turbulent and intensely competitive market by adopting proper management and planning practices. Strategic planning concept, whichا is at the same a futuristic and an environment-oriented concept, is a good choice for organizations to be alert about their environment and to react properly. Taking into account increase in the number of small high-tech companies and necessity to adopt strategic planning to survive the market, through surveying strategic-planning, the present study tries to achieve a specific type of planning for small high-tech organizations.
ادامه مطلب

منابع انسانی

در این مطالعه، راز نهفته درپس درب های بسته یک شرکت مشهور را موردبررسی قرارمی دهیم. این شرکت با فعالیت در صنعت کالاهای مصرفی مدت دار با تولید، بازاریابی و خدمات پس از فروش، محصولات و خدمات خود را به سراسر جهان با 25 هزار کارمند، 14 مرکز تولید مختلف در 5 کشور (ترکیه، رومانی، روسیه، چین و آفریقای جنوبی)، شرکت های بازاریابی و فروش خود در سرتاسر جهان و 10 برند خود ارائه می دهد. این شرکت، در یک نظرسنجی انجام گرفته توسط GfK Turkey درباره شرکت ها و بخش های بسیار معروف ترکیه، به عنوان مشهورترین شرکت سال 2012 انتخاب شد. راز این موفقیت درچیست؟ درابتدا، فلسفه استراتژی به عنوان عمل را بیان کرده ایم. این روش، روشی انسانی (بشردوستانه) است که در آن روند استراتژیک از دیدگاه انسانی در ترکیب با بخش فنی به جای دیدگاه کلاسیک، بررسی می گردد. زمانی که به حوزه برنامه ریزی استراتژیک و منابع انسانی استراتژیک دقت کردیم، نظریه ها قطعا با هم تداخل داشتند. رویکرد مبتنی بر منابع که اساس منابع انسانی استراتژیک را تشکیل می دهد، مشخص کرد که باارزش ترین بخش سازمان ها همچنان بخش انسانی است. افراد در سازمان ها بنابر دیدگاه و چشم انداز مبتنی بر منابع، خلق ارزش کردند. در این راستا، چهارچوبی را درنظرمی گیریم که بسیار مطابق با فلسفه استراتژی به عنوان عمل است. ما برای استفاده از دقیق ترین روش های تحقیق کیفی، خود را از نظر تئوری (نظریه) هایی که ارائه داده ایم، بسیار آزاد و باز گذاشته ایم. پس از فراهم کردن زیرساخت ها، مشاهدات داخلی، مصاحبه ها و استنباط ها باقی مانده است. ما طی بازدیدها و ملاقات های خود در شرکت، سعی کردیم تا فضای زندگی در شرکت را تصور و احساس کنیم. آزاد و بی طرف و بی تعصب کارکردن برای یک برند شناخته شده و معروف، آسان به نظر نمی رسید. بااین وجود، این مطالعه، مشاهدات را تاحد امکان طبیعی نشان داده است و ما باتوجه به این هدف، باید بدان دست یابیم. به عبارت دیگر، این مطالعه باید حدودی نزدیک به مفهوم انعکاس پذیری را تعیین کند. در این باره، فرض کردیم که در عملکرد مشارکت می کنیم. مطالعه ما می تواند با دقت و نقش ما، محققین، غنی گردد. این مطالعه، به عنوان یک مطالعه موردی بااستفاده از روش های تحقیق کیفی انجام گرفت. در این تحقیق، روش های مصاحبه مورداستفاده قرارگرفت. نمونه تحقیق شامل مدیران منابع انسانی، مدیران برنامه ریزی استراتژیک و کارمندان می شود. پرسش های نیمه ساختاری و باز به کارگرفته شد. مطالعه موردی کیفی، رویکردی است که امکان بررسی نمونه را در زمینه خود بااستفاده از منبع داده های متعدد فراهم می سازد. این نوع روش برای تحقیقات تبیینی پیشنهاد می شود و در تجزیه و تحلیل واقعیتی در یک زمینه معاصر و جدید قابل کاربرد است. علاوه براین، منابع داده متعدد، مصاحبه ها، داده های بایگانی (آرشیوی) و غیره را می توان در روش تحقیق مطالعه موردی، هماهنگ و تنظیم کرد. روش مطالعه موردی، مبتنی بر الگوی (پارادایم) ساختاری است. پارادایم ساختاری بر این ادعا است که حقیقت، نسبی است و به دیدگاه فرد بستگی دارد. تحقیقات مطالعه موردی، پتانسیل پرداختن به شرایط ساده تا پیچیده را دارند. این نوع تحقیق، به محقق امکان می دهد که سوالات "چگونه" و "چرا" بپرسد، درحین اینکه درنظر می گیرد که یک پدیده چگونه تحت تأثیر زمینه ای است که در آن قراردارد.

Human resources

In this study, we investigated the mystery behind the closed doors of a reputable company. Having operations in durable consumer goods industry with production, marketing and after-sales services, the company offers products and services around the world with its 25,000 employees, 14 different production facilities in five countries (Turkey, Romania, Russia, China and South Africa), its sales and marketing companies all over the world and its 10 brands. The company has been selected as the most reputable company of 2012 in a "Survey on Turkey"s Most Reputable Sectors and Companies’ made by GfK Turkey. What is the secret of this success? First, we have set out the philosophy of strategy-aspractice. This way is a humanistic way which examine the strategic process in humanistic perspective by combining the technical part rather than classical point. When we looked in the context of strategic planning and strategic human resources, theories certainly overlapped. Resource-based approach which forms the base of the strategic human resources, revealed that the most valuable part of the organizations were still human. People in the organizations were created value according to the resource-based view. At this point, we would come across a frame which is highly compatible with the strategy-as-practice philosophy. To use the qualitative research methods in the most accurate way, we left ourselves extremely free in the light of the theories which we developed. After creating the infrastructure, interior observations, interviews and inferences are remained. During our visits to the company, we just try to feel the air like living in the company. To be free and unprejudiced, did not seem so easy for a well-known brand. However, this study had revealed an observation as natural as possible and we should achieve it in the light of this purpose. On the other hand, this study should draw a line close to the concept of reflexivity. In the story, we are supposed to be on the stage. Our study would be enriched by the eyes and roles of us, the researchers. This study was performed as a case study through using qualitative research methods. In the research, interview techniques was used. The sample of the study is composed of HR directors, Strategic Planning directors and employees. Semi-structured and open-ended questioning techniques was used. A qualitative case study is an approach that enables exploration of the case within its context using several data sources (Baxter and Jack 2008). This method is recommended for exploratory research and is applicable in analyzing the fact within a contemporary context. Furthermore, several data sources, interviews, archival data, etc., can be harmonized in research methodology of case studies. The case study method is based on constructive paradigm. The constructive paradigm claims that truth is relative and that it is dependent on one’s perspective. Case study research has the potential to deal with simple to complex situations. It lets the researcher ask ‘‘how’’ and ‘‘why’’ questions, while taking into account how a phenomenon is influenced by the context within which it is situated (Dhanda,2013).
ادامه مطلب

زنجیره تامین

یکی از سئوالات همیشگی و پایه ای در ادبیات سازمانی این است که چرا برخی از سازمانها عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند، که دلیل این امر به مدیریت زنجیره تامین بر می گردد. امروزه با توجه به مفاهیم جدید مدیریت زنجیره عرضه و موارد مشابه که موجب ایجاد مشارکت و روابط نزدیک شرکت با تامین کنندگان می گردد، تامین کنندگان و مشتریان دیگر به عنوان رقبای سازمان شناخته نمی شوند بلکه اعضایی از یک مجموعه اصلی با نام زنجیره تامین هستند که هدف هر یک، حداکثر کردن سود و افزایش بهره وری کل زنجیره است(پیریز فرانسیکسو و همکاران ، 2016). بدین ترتیب کاملا آشکار است که تصمیم گیری درباره مدیریت تامین کننده نقش قابل توجهی در تولید و مدیریت لجستیک شرکت ها دارد و بسیاری از شرکت های با تجربه بر این باورند که مدیریت تامین کنندگان مهمترین فعالیت یک سازمان به شمار می آید(وی و همکاران ، 2006). همچین توجه به فرصت ها و تهديدهاي موجود در عرصه صنعت و تجارت و ارزيابي توان صنايع و شرکت ها در رويارويي با عدم قطعيت ها و ريسک هاي موجود ضروري و مهم بوده و مديريت ريسک هاي زنجيره تامين بسيار حائز اهميت مي باشد. مديريت ريسك فرایند شناسايي عوامل ريسك، ارزیابی آن ها و برنامه ریزی برای كاهش اثرات نامطلوب ریسک ها مي‏باشد. ارزيابي ريسک يکي از مراحل مهم مديريت ريسک بوده و با توجه به وجود ريسک هاي فروان و نيز لزوم صرف بهينه منابع در زنجيره تامين، اهميت زيادي دارد و نادیده گرفتن آن و حتی اجرای ناقص این فرایند ممکن است خسارات جبران ناپذیری را بر بخش های مختلف زنجیره وارد کند. بنابراین در صورتی که شرکت¬ها نتوانند یکپارچگی کل زنجیره تامین الکترونیکی را ایجاد نمایند و از آن در راستای تقویت و بهبود عملکرد سازمانی استفاده نمایند در آینده با چالش¬های عدیده¬ی رو به رو خواهند شد.

Supply chain

One of the persistent and basic questions of organizational research literature is why some organizations outperform others and the answer can be found in supply chain management. Given the new concepts of supply chain management and similar concepts that result in a higher cooperation and closer relationships between a firm and its suppliers, nowadays, suppliers and clients are no longer considered as competitors of the organization but rather as members of a larger groups known as supply chain. Each member in the chain is aimed at maximizing profitability and improving total performance of the chain (Perez-Franco et al., 2016). Thereby, it is a no-brainer that making decision about supply chain management is a key factor in production and logistics management of companies. Many experienced business experts believe that supply chain management is the most important activity performed by an organization (Wu et al., 2006). In addition, it is essential to pay attention to the opportunities and risks in the industry and business and evaluate the capability of industries and firms to encounters risk and uncertainties not to mention the necessity of supply chain risks management. Risk management is the process of recognizing and evaluating risk factors and planning to attenuate the unwanted effects of the risks. Risk assessment is one of the pivotal stages of risk management and knowing that risks are frequent and that spending resources in supply chain in an optimum manner is essential, neglecting risk assessment or failure to handle it thoroughly might create irrecoverable damages to different parts of a supply chain. Thereby, a firm will encounter serious challenges if it fails to keep integrity of its whole electronic supply chain or to use it toward improvement of its organizational performance.
ادامه مطلب

دموکراسی شرکتی

دموکراسی را به سختی میتوان تعریف کرد، زیرا به سختی میتوان آن را درک و به کار بست. تعاریف و کاربرد ناموفق دموکراسی میتواند نتایج فاجعه باری به همراه داشته باشد از جمله هرج و مرج یا حماقت. بنابراین دموکراسی نیاز به چارچوبی حفاظتی و کاربردی دارد، اگرچه حفاظت بیش از حد نیز میتواند از وجه دموکراتیک آن بکاهد. سخن حکیمانه ای که از عصر یونان باستان به ما رسیده "میانه روی بهتر است" (Merton Ariston) احتمالا میتواند ما را به سمت تعریفی منطقی از دموکراسی هدایت کند و این امکان را به ما بدهد که آن را در عمل پیاده کنیم. دموکراسی در سخن و عمل را میتوان بر اساس ارزش مشترک تولید شده نمایش داد. ارزش مشترک در کسب و کار نیز به شکلی تعریف شده است که خلق ارزش اقتصادی درون یک شرکت و همچنین خلق ارزش برای جامعه بر اساس نیازهای آنها و چالشهای پیشرو را دربر بگیرد. هدف رسیدن به موفقیت اقتصادی از طریق فعالیتهای شرکت است بطوری که تمامی ذینفعان بتوانند سهم خود را بدست بیاورند. به این شکل، ارزش مشترک را میتوان بعنوان ابزار خلاقانه در نظر داشت برای رسیدن به نیازهای جامعه و در عین حال ابزاری برای توسعه دموکراسی شرکت. با این حال، این فعالیت نیاز به بینش، ایده، نوآوری، و اقدامات متعددی دارد تا بتوان از ریسکهای بیرونی، چالشها و الزامات در دنیای در حال تغییر عبور کرد. ارزش مشترک را بایستی بیشتر بعنوان ارزش افزوده خلق شده در نظر گرفت بطوری که ارزش افزوده پیوسته بصورت ارزش مشترک در کل جامعه عرضه میشود. در این مقاله، ایده های ارزش افزوده مشترک و همچنین مدل دموکراسی شرکتی را ترکیب میکنیم تا اثرات هم افزایی آنها در محیط کسب و کار را نشان دهیم.

Corporate democracy

Democracy is difficult to define because it is so difficult to understand and apply in practice. Unsuccessful definitions and practice of democracy can have catastrophic results, such as anarchy and idiocy. Democracy therefore needs protective and applicable frameworks, although too much protection runs the risk of making it less democratic. Metron Ariston, a Delphic Maxim, may contribute towards a reasonable definition of democracy and give us possibilities to apply it in practice. Democracy in speech and actions can be demonstrated based on the shared value produced.Shared value in business, in turn, has been defined so that it covers the economic value creation inside a company as well as creating value for society according to its needs and challenges. The target is to achieve economic success through company activities so that all the stakeholders get their own share. In this way, shared value can be seen as a creative means for meeting social requirements as well as a tool to develop company democracy. However, this activity needs a lot of insights, ideas, initiatives, and innovations to meet the outside risks, challenges and requirements in the changing world. Shared value should be seen more as created added value so that the added value is delivered continuously as a shared value in the whole society.In this paper, we combine the ideas of shared added value as well as the developed company democracy model to present the synergistic effects in a business context.
ادامه مطلب

تصادفات پرتلفات

حوادث ترافیکی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی درجهان است که همه ساله باعث مرگ و میر ومصدومیت های بی شمار و نیز تحمیل خسارات محسوس وغیر محسوس فراوانی می شود. دراین میان حوادث پرتلفات ترافیکی ازاهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که علاوه برخسارات بالای محسوس وغیرمحسوس مالی، به دلیل تعداد زیاد مصدومین و مجروحین باعث چالش در ارائه خدمت سلامت در پاسخ به آنها نیز می گردد. هدف از انجام این مطالعه بررسی موانع و تسهیلگرهای مدیریت حوادث پرتلفات ترافیکی در ایران است. این مطالعه کیفی با مشارکت 14نفراز مدیران وپرسنل باتجربه سازمان های امدادی استان های مختلف کشور ایران با روش تئوری بنیادی و با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. علیرغم ارتقاء نسبی امکانات و مدیریت حوادث پرتلفات ترافیکی در ایران در سالهای اخیر مدل مفهومی بدست آمده در این پژوهش موید وجود مشکلات متعددی از جمله عدم هماهنگی، نبود فرماندهی واحد و یکپارچه، تعدد سازمان های مشارکت کننده، موازی کاری بین سازمان ها، مداخله مردم عادی، عوامل فرهنگی و کمبود منابع و امکانات سازمان ها بود که در بسیاری از مواقع مانع از ارائه خدمات موثر سلامتی به قربانیان این حوادث می شود. با توجه به تعدد مصدومین و وسعت این حوادث، مدیریت سریع وهماهنگ آن می تواند باعث کاهش مرگ ومیرومصدومیت قربانیان شود. بدین منظورادغام شماره های امدادی وایجاد وفعال کردن EOC درسازمان های متعدد می تواند با ایجاد هماهنگی وهمگرائی بین سازمان ها، امکان استفاده ازظرفیت های همه سازمان ها را فراهم کند. ارتقاء دانش علمی وعملی پرسنل سازمان های امدادی، آموزش عموم مردم درزمینه کمک های اولیه وفرهنگ رانندگی عمومی بویژه درخصوص عدم ورود ومداخله مردم درصحنه حادثه ودرکنارآن تقویت امکانات و تجهیزات امدادی برای ارتقاء سرعت وکیفیت ارائه خدمات به مصدومین این حوادث پیشنهاد می شود.

Traffic incidents

Traffic incidents are of the main health issues all around the world and cause countless deaths, heavy casualties, and considerable tangible and intangible damages. In this regard, mass casualty traffic incidents are worthy of special attention, in addition to all losses and damages, they cause challenges in the way of providing health services to the victims. The present study is an attempt to scrutinize the challenges and facilitators in the management of mass casualty traffic incidents in Iran. This qualitative study was carried out with participation of 14 experienced managers and personnel of aid organizations in different provinces of Iran. The study was carried out through grounded theory method and through semi-structured interviews. Despite the relative and recent improvements in available facilities and management procedure of mass casualty traffic incidents in Iran, the conceptual model developed here revealed several problems such as lack of coordination, lack of centralized and integrated command system, large number of organizations participating in the operation, reworks and parallel operations done by the organizations, intervention of the lay people, cultural factors, and lack of facilities and equipment that in many cases halt the provision of effective health services to the victims. Taking into account the large number of victims and the extent of the incidents, timely and coordinated management of the incidents might decrease the casualties. Thereby, merging emergency phone numbers and establishing and running emergency operation centers (EOC) in the participating organization along with ensuring coordination and convergence among the organization increase the chance of optimum utilization of potentials and facilities of these organizations. To improve pace and quality of aid services to those injured in an incident, improving theoretical and practical knowledge of the relief personnel, providing public education about the first aids and driving culture, informing the public about the necessity of not intervening in aid operation, and improving quality and quantity of aid facilities are recommended.
ادامه مطلب

مالکیت نهادی

سرمایهگذاران نهادی، سرمایهگذاران بزرگ نظیر بانکها، شرکتهای بیمه، شرکتهای سرمایهگذاری، موسسههای بازنشستگی و ... هستن. سرمایهگذاران نهادی معمولا به دلیل در اختیار داشتن درصد قابل توجهی از سهام شرکتها و همچنین حرفهای بودن در امر سرمایهگذاری، توان و انگیزه لازم برای نظارت بر شرکتها را دارا میباشند. عموما اینگونه تصور میشود که حضور سرمایهگذاران نهادی ممکن است به تغییر رفتار و عملکرد شرکتها منجر شود. این امر از فعالیتهای نظارتی که این سرمایهگذاران انجام میدهند نشات میگیرد. بوشی بیان میدارد که سرمایهگذاران نهادی از طریق جمعآوری اطلاعات و قیمتگذاری تصمیمات مدیریت به طور ضمنی و از طریق اداره نحوه عمل شرکت به طور صریح بر شرکت نظارت میکنند. کاپلان و مینتون دریافتند که حضور سهامداران بزرگ با جابجایی زیاد مدیریت ارتباط دارد که نشانگر انجام وظیفه نظارتی توسط سهامداران مزبور است

Institutional control

Institutional investors are major investors like banks, insurance companies, investment firms, retirement funds, and so on. They usually possess a considerable portion of the shares of a firm and are very experienced in investment business, which gives them enough motivation and capability to extent their supervision on the firm. It is generally believed that presence of institutional investors may change behavior and performance of firms, which is due to supervision of the institutional investors on the firms. Buhee argued that institutional investors perform their supervising role implicitly through collecting information and pricing decisions by managers and explicitly through manipulating management of the company. Kaplan found that presence of major investors has to do with major changes in the management team, which highlights supervising role of the shareholders.
ادامه مطلب

همکاری در روابط B2B

همکاری در روابط B2B: عواملی که بر ادراکات مشتریان از همکاری فروشنده تاثیرگذارند. در فروش B2B، فروشندگان دارای مسئولیت مهم بدست آوردن و مدیریت یکی از مهمترین دارایی های شرکت هستند . این دارایی مشتریان شرکت هستند و هدف ایجاد و حفظ روابط بلند مدت و سودآور با مشتریان است. برای تحقق این مهم، سازمانها مقادیر زیادی از منابع و زمان خود صرف کرده اند و بعنوان مثال حدود 3.6 میلیون فروشنده B2B در آمریکا مشغول به کارند که در سال مبلغ بالغ بر 22.7 تریلیون دلار را جابجا میکند که بیش از تولید ناخالص امریکا است (18.2 تریلیون دلار). در نتیجه، محققان نیز توجه بیشتری به مسئله فروش B2B بالاخص درک مکانیزمهای آن و فرایندهای ساخت و حفظ روابط تجاری داشته اند. یک عامل مهم در تحقیقات فروش B2B مسئله همکاری است (به معنای اعمال هماهنگ و مکمل بین طرفین در ازای رسیدن به اهداف مشترک). این عامل نقش اصلی در ایجاد روابط تجاری قدرتمند دارد. با در نظر گرفتن اهمیت آن در عمل و در تئوری، تحقیق حاضر به بررسی روابط B2B از دیدگاه همکاری بین فروشنده و مشتریان آنها میپردازد تا درک بهتری از فرایندی که در آن همکاری فروشنده بر روابط تجاری تاثیر میگذارد بدست بیاوریم. تحقیقات در زمینه همکاری فروشنده – مشتری نشان داده است که همکاری نقش مهمی دارد و اگر چه مهمترین عامل نیست اما یکی از مهمترینها در موفقی رابطه مشتری فروشنده است. همکاری حائز اهمیت است زیرا میتواند نقاط ضعف شرکت را پوشش داده و بر قدرت شرکت بیافزاید، در نتیجه شرکت از کارایی و بهره وری بالاتر بهره مند خواهد شد. در حقیقت، همکاری منجر به نتایج دوجانبه (و برابر در طور زمان) میشود که بیش از نتایجی است که هر دو طرف در صورت عمل مستقل و بدون همکاری به آن دست پیدا میکردند. این مسئله تا حدی به این دلیل است که یک فروشنده با روحیه همکاری – و با راهبرد متمرکز بر همکاری – میتواند از اعمال مکمل با مشتری خود استفاده کند تا به نتایج دوجانبه و برابر در طول زمان دست پیدا کند. برخلاف اهمیت و مزایای همکاری B2B، تحقیقات تجربی در این زمینه نتایج ناهمخوانی به همراه داشته اند. بطور خاص، یافته های حاصل از نتایج مربوط به همکاری فروشنده – مشتری و نتایج روابط مثبت به شدت متفاوت هستند و اندازه اثر از 0.24 تا 0.73 گزارش شده است. نبود همخوانی در یافته ها مشکلاتی برای مدیران در امر ارزیابی اهمیت واقعی و تاثیر همکاری بر روابط ایجاد میکند. یک عامل بالقوه موثر در عدم همخوانی این است که همکاری از یک جهت خاص در رابطه مورد بررسی قرار گرفته است (از نگاه مشتری یا فروشنده) و دیدگاه هر دو طرف رابطه در کنار هم مورد بررسی قرار نگرفته اند. اگرچه همکاری شامل دو طرف است، اتخاذ دیدگاه دو جانبه معمولا در مطالعات نادیده گرفته شده است. یک راهبرد دو جانبه منجر به درک چرایی و زمان تبدیل همکاری ادراک شده توسط مشتری یا فروشنده به نتایج مثبت خواهد شد. در تحقیق حاضر تلاش داریم که یافته های ناهمخوان در مطالعات قبلی را تحلیل کنیم و به این منظور دیدگاه های در مورد همکاری را از نگاه فروشنده و مشتری بررسی خواهیم کرد. به این منظور، بررسی خواهیم کرد چرا و چه زمان همکاری در فروش B2B بر نتایج رابطه تاثیر گذار است.

Cooperation in B2B relationships

Cooperation in B2B relationships: Factors that influence customers' perceptions of salesperson cooperation- In business-to-business (B2B) selling, salespeople are entrusted with acquiring and managing one of the organization's most important assets, customers, with the purpose of building and maintaining longterm, profitable relationships (Palmatier, Scheer, & Steenkamp, 2007). To accomplish this, organizations have invested significant amount of time and resources as> 3.6 million salespeople in the U.S. are involved in B2B selling (Zoltners, Sinha, & Lorimer, 2008) which accounts for approximately $22.7 trillion in 2016 (Skousen, 2016), more than the U.S. gross domestic product (~$18.2 trillion). Consequently, researchers have also been increasingly attentive to the B2B selling context, mainly to understand the underlying mechanisms and processes to build and maintain business relationships (Palmatier, Dant, & Grewal, 2007). An important factor in the B2B selling research stream is cooperation—[defined as the coordinated and complementary actions between the partners in an exchange to achieve mutual goals (Palmatier, Dant, Grewal, & Evans, 2006, p. 139]—given its central role in building strong business relationships (Anderson & Narus, 1990; Morgan & Hunt, 1994; Yen & Barnes, 2011). Considering its importance to the practice and the literature, our research investigates B2B relationships from the perspective of cooperation between salespeople and their customers in order to better understanding the process through which salesperson cooperation influences business relationships. Research on salesperson-customer cooperation indicates that cooperation is a critical, if not the most important, factor for success in relationships (Palmatier et al., 2006). This is significant because cooperation can complement each firm's weaknesses and enhance its strengths (Jap, 1999), thereby providing both firms with increased efficiency and performance (Kim, Kim, Pae, & Yip, 2013). In fact, cooperation leads to mutual outcomes (with expected reciprocation over time) that exceed what one would achieve if each firm acted solely on its own (Anderson & Narus, 1990). This is at least partially because a cooperative salesperson—with his or her collaborative-focused approach— can use complementary actions with his or her customers to achieve mutual outcomes, with expected reciprocation over time. In spite of the importance and promise of cooperation in B2B relationships, empirical research in this area has lacked consistency. Specifically, findings of results from salesperson-customer cooperation on positive relationship outcomes have varied greatly, with effect sizes ranging from 0.24 to 0.73. The lack of consistency in findings creates a problem for managers to assess the true importance of how cooperation impacts relationship outcomes. A possible cause for this lack of consistency is that cooperation has been investigated from one side of the relationship or the other, from customers or salespeople, but not from both (with one exception, Anderson & Narus, 1990). Even though cooperation involves both parties, a dyadic perspective has also been mostly overlooked in the literature. A dyadic approach will provide insight on why and when cooperation reported by a salesperson or perceived by the customer translates to positive outcomes. In our research, we aim to address the inconsistent findings in prior literature by disentangling views of cooperation from both the salesperson and customer. In doing so, we explore why and when cooperation in B2B selling impacts relationship outcomes.
ادامه مطلب

تحلیل منفعت هزینه

پروژه های ساخت دارای سرمایه گذاری عمومی زیاد، به سیستم های پشتیبانی پیشرفته برای تصمیم گیری نیاز دارند. تحلیل منفعت هزینه سنتی (ایستا)، یکی از سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری اولیه در صنعت ساخت است. هدف این مقاله، طرح چهارچوب CBA دینامیک و برجهنده برای پروژه های ساخت جاده است. این تحقیق به شکلی نظام مند به مرور مقالات دقیق و مورد اطمینان آکادمیک (از وبگاه علوم و پایگاه داده های منتشر شده یا از بین رفته) پرداخته، و درباره پروژه های منتخب ساخت در نروژ بحث می کند. همچنین بعضی مشخصه های کلیدی (از جمله برجهندگی، دینامیک، تفکر سیستم) را شناسایی می نماید که CBA سنتی فاقد آن است و چهارچوب طرح شده، این ویژگی ها را برای از میان بردن این شکاف، یکپارچه می سازد. تحقیق شامل دلالت هایی نظری از نظر بهبود روش شناسی است (برای مثال تلاش برای یکی ساختن ویژگی های پیچیده). مفهوم عملی کار، به اجتناب از ناکارآمدی ها پرداخته و به تنظیم بهتری در سیاست های دولت دست می یابد. نتایج می تواند در تصمیمات اجرا/ عدم اجرا برای مگا پروژه نروژی استفاده شود (ساخت بزرگراه ساحلی بدون قایق موتوری E39).

Cost Benefit Analysis

Large public-investment construction projects require advanced decision support systems. The traditional (static) cost benefit analysis (CBA) is one of the early-phase decision support system in construction business. The purpose of this paper is to develop a resilient and dynamic CBA framework for road construction projects. The research systematically reviewed academic quality ensured and rigorous peer-reviewed articles (from web of science and publish or perish databases) and discuss selected Norwegian construction projects. The research identified some key attributes (e.g. resiliency, dynamics, system thinking) that the traditional CBA lacks and the framework developed integrates these attributes to fill the gap. The research has theoretical implication from the methodological improvement perspective (e.g. attempting to integrate complex attributes). The practical implication is to avoid inefficiencies and obtain better regulation in government policies. The results could be used on go/no go decision for the Norwegian Megaproject (E39 ferry-free coastal highway construction).
ادامه مطلب

ارزیابی ریسک در پروژه های دریایی

دریا نوردی، اکتشاف در دریا و استفاده از منابع غذایی دریاها از دیر باز مورد توجه بشر بوده است. دریا مسیر ضروری تجارت، مسافرت، استخراج مواد معدنی و تولید انرژی و تامین غذا برای انسان محسوب می شود و حتی در جنگ ها و حفظ امنیت یک کشور نقش مهم و اساسی را ایفا می ‏کند. بیشترین حجم تجارت جهانی از راه دریا، وجود منابع نفت و گاز در آن و نقش دفاعی دریا، سبب توسعه و پیشرفت دانش کشتی سازی، دریانوردی و ساز ه های دریایی شده که امروزه هر کدام از این حوز ه ها به عنوان صنعتی بزرگ و پیشرفته شناخته و در دانشگاه ها تحت عنوان رشته های مختلف تدریس می شوند. شکل 1 فعالیت های مرتبط با صنایع دریایی را نشان می دهد (رضایی آسیابر و همکاران، 1396). بر همین اساس است که صنایع و امور دریایی نقش کلیدی و استراتژیک را در بسیاری از کشورها دارا میباشند. در طی سال های اخیر تحقیقات گسترده ای در زمینه مدیریت ریسک پروژه های ساخت و ساز و زیربنایی انجام گرفته است. اجرای پروژه های عمرانی و سازه های عظیم دریایی را می توان از پروژه های مهم و استراتژیک کشورها دانست که جایگاه ویژه ای در اقتصاد و امنیت کشور داشته و اخیراً در کشور ایران بر اهمیت آن افزوده شده است. در این تحقیق بر اساس مطالعات پیشین انجام گرفته و نظرات کارشناسان و متخصصین دارای تجربه در این حوزه به ارزیابی و رتبه بندی ریسک های اصلی این قبیل پروژه ها می پردازیم. در روش متعارف تحليل ريسك، ريسك بعنوان تابعي از احتمال و تاثير تعريف مي گردد. اين دو عامل معيارهاي مهمي هستند، اما رويدادهاي نامحتملي وجود دارند كه در بسياري از مواقع اتفاق مي افتند؛ بسياري از رويدادهاي محتمل هم در عمل هرگز به وقوع نمي پيوندند و بدتر اينكه اتفاقات نامحتمل اغلب با سرعت شگفت آوري رخ مي دهند، لذا احتمال و تاثير به تنهايي همه ابعاد تحليل ريسك را پوشش نمي دهند (دلویت و همکار، 2012).

Risk Assessment of Marine Construction Projects

Sailing, sea exploring, and using marine food resources have been age-long concerns of man. Seas are critical routs of commerce and transportation and valuable sources of energy, minerals, and food for man. They are also of great military and security strategic advantage for countries. The main part of world merchandise is shipped through sea let along the rich oil and gas resources that lies beneath the water and the role of sea in national defence. Therefore, we have witnessed great developments and advances in ship making know how, sailing technology, and off-shore construction projects over centuries. Each one of these are now a fully advanced and developed industry and several university programs prepare the experts needed by these industries. Figure 1 illustrates the activities pertinent to marine industries (Rezaie Asiabar et al, 2017). In light of this, marine industries and affairs play a key and strategic role in many countries. Over the past years, a great deal of research works has been conducted on project risk management of construction and infrastructural projects. Implementation of civil construction and large marine structure projects are among the main and strategic national projects with a unique position in the economy and security of different countries including Iran. Based on literature review and experts’ consultation, the present paper is an attempt to assess and rank the main risks in such projects. In a standard risk assessment method, risk is defined as a function of probability and effect. Although, these two are important factors, there are improbable events that might happen or probable events that never happen. Add to this that improbable events usually happen with a stunning pace. Therefore, probability and effect are not enough for analysing all aspects of risk (Deluit et al. 2012).
ادامه مطلب

رابطه تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی

امروزه کشورها به منظور توسعه در بخش های اقتصادی، اجتماعی و بطور کلی توسعه ملی به منابع انسانی کارآمد نیاز دارند(1-3). منابع انسانی یک سازمان مهم ترین عامل کسب مزیت رقابتی به شمار می روند، در واقع یکی از دغدغه های مدیران هر سازمانی این است که نیروی انسانی موجود در سازمان دارای تعهد و وفاداری بالایی نسبت به سازمان باشند زیرا عملکرد مناسب نیروی انسانی منجر به دست یابی اهداف سازمان می شود، این موضوع به خصوص در سازمان هایی که به ارائه خدمات بهداشتی درمانی می پردازند، اهمیت زیادی دارد(4-6). مشاغل بهداشت و درمان مشاغلی پرتنش هستند و کمبود نیروی انسانی و تقاضای بالا از جانب مددجویان، از معضلات این مشاغل است. از آنجایی که پرستاران تشکیل دهنده ی بزرگترین گروه کارکنان تیم بهداشتی هستند، هرگونه اهمال وتعلل در انجام وظایف پرستاران منجر به ایجاد هزینه های سنگین جانی و مالی خواهد شد، بنابراین نحوه ی ارائه خدمات توسط پرستاران در کیفیت مراقبت های بهداشتی تاثیر زیادی می گذارد(7-13).Newman وهمکاران بیان کرده اند که بین رضایت بیماران با کیفیت مراقبت از آنان رابطه ای منطقی وجود دارد(14). بسیاری از پرستاران بعد از اینکه مشغول به فعالیت می شوند به تدریج به دلیل وجود مشکلات انبوه و استرس های شغلی، احساس خستگی می کنند و تمایل دارند کار خود را رها کرده و ازآن کناره گیری کنند(15, 16). آمار موجود نشان می دهد که در پایان روز، از هر هفت نفر شاغل، یک نفر دچار تحلیل شده است(17). لذا این تنش ها باعث ایجاد فرسودگی شغلی کارکنان می شود و در سازمان های مراقبت های بهداشتی، فرسودگی شغلی یک معضل روبه رشد در میان کارکنان، بخصوص پرستاران است(18-20).در همین رابطه، مطالعات نشان میدهد که استرسشغلی ارتباط مستقیم و مثبت با فرسودگی شغلی دارد(21). بارت در تحقیقی که بر روی بر روی پرستاران بخش سرطان وخون انجام داد به این نتیجه رسید که بیش از 70 درصد نمونه ها دارای فرسودگی شغلی در حد متوسط تا زیاد بودند(22). شیمومیستو در مطالعه ای که بر روی پرستاران بیمارستان های آموزشی ژاپن انجام داد به این نتیجه رسید که علائم فرسودگی شغلی در بین 39 درصد از افراد به وضوح دیده می شود(23). همچنین پژوهش ها در ایران نشان دهنده ی شیوع بالای فرسودگی شغلی در بین پرستاران است. به طوری که 8/68 درصد از پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل دارای فرسودگی شغلی زیاد بود(24, 25). فرسودگی شغلی سندرم روانشناختی سه مولفه ای وشامل تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت و فقدان موفقیت فردیاست(26). فرسودگی شغلی سندرمی متشکل از خستگی جسمی و عاطفی است که منجر به تصویر منفی از خود، نگرش منفی نسبت به حرفه و احساس عدم ارتباط با مددجو هنگام ارائه مراقبت می شود و ممکن است فرد را به سوی انواع بیماری های جسمی و روحی سوق دهد(20). فرسودگی شغلی می تواند مانند بیماری واگیر با ایجاد اختلال درون فردی و بین فردی منجر به اختلال در عملکرد و روان گردد(27). امروزه سندرم فرسودگی شغلی پدیده ای شایع در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه است ونشان دهنده ی هزینه های قابل توجه اقتصادی، اجتماعی و روانی کارکنان و کارفرمایان در این کشور هاست(28, 29). در ایالات متحده آمریکا هزینه سازمان ها به دلیل پدیده ی فرسودگی شغلی 50 تا 75 میلیون دلار تخمین زده می شود(30). در کشور انگلستان در هر سال 40میلیون روز کاری براثر اختلالات ناشی از استرس از دست می رود(31).

The relationship between organizational commitment and occupational burnout

Economic, social, and national development in general entails efficient human forces [1-3]. Human resources in an organization are the main factors in obtaining competitive advantages. Recruiting and keeping human forces with high organizational commitment and loyalty are of the main concerns of managers in any organization. The reason for this is the critical role of human resources in realization of organizational goals, which is highly important in health and treatment organizations in particular [4-6]. Health and treatment jobs are among stressful jobs and lack of human resource in this sector is one of the challenges. Nurses constitute the largest group of health staff and any negligence in performing the tasks by the nurses leads to considerable financial damages and casualties. Therefore, the way of providing health services by nurses has a deep effect on the quality of health cares [7-13]. Newman et al. maintained that there was a logical relationship between patients’ satisfaction and the quality of cares [14]. Many nurses develop burnout gradually due to heavy work load and occupational stresses and might leave their jobs [15, 16]. As suggested by statistics, one out of every seven workers suffers burnout at the end of the day [17]. Tensions lead to occupational burnout so that it is a serious issue in health organizations especially when it comes to nurses [18-20]. Studies have shown that there is a direct and positive relationship between occupational stress and burnout [21]. In a study on cancer and blood ward nurses, Bard argued that more than 70% of the subjects suffered moderate to high occupational burnout [22]. In a study on nurses working in Japanese educational hospitals, Shimomisu argued that there were occupational burnout symptoms in more than 29% of the individuals [23]. In addition, studies in Iran have reported a high prevalence of occupational burnout in nurses. For instance, 68.8% of nurses working in hospitals affiliated with Babul University of Medical Sciences had a high occupational burnout [24, 25]. Occupational burnout is a psychological syndrome with three elements including emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal achievement [26]. Occupational burnout syndrome is comprised of physical and emotional burnout and leads to negative self-image, negative attitudes toward the job, and a sense of detachment from the care-seeker when providing services to them. It may lead to a variety of physical and spiritual diseases [20]. Occupational burnout might function as a contagious disease and lead to performance and mental disorders through causing inter/intra-personal disorders [27]. It is, today, a common phenomenon in the developing and developed countries and causes heavy economic, social, and mental costs for the employees and employers [28, 29]. The American health organizations incur 50-75 million dollars due to occupational burnout every year [30]. Every year, 40 million working day are lost in the UK due to the stress-caused disorders [31].
ادامه مطلب

مرخصی استعلاجی ناشی از احساس درد و ناراحتی

یکی از عوامل شایع آسیب های شغلی و ناتوانی در کشورهای در حال پیشرفت و صنعتی ، اختلالات اسکلتی عضلانی می باشد. با وجود گسترش فرایند های مکانیزه و خودکار ، اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار عمده ترین عامل از دست رفتن زمان کار ، افزایش هزینه ها و آسیب ها می باشد. تحقیقات نشان داده اند که احساس درد و ناراحتی در قسمت های گوناگون دستگاه اسکلتی عضلانی از مشکلات عمده در محیط کار است (1). اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از کار به شرایطی گفته می شود که عضلات ، تاندون ها و اعصاب آسیب دیده و علایم آن به صورت درد ، ناراحتی و بیحسی در اندام ها ظاهر می شود (2). کمتر کارگاه یا کارخانه صنعتی می توان یافت که کارگران شاغل در آن از ناراحتی های جسمانی، اظهار درد و شکایت نکنند، بخصوص چنانچه شرایط فیزیکی و جسمانی آنها متناسب با فشار و سنگینی کار نباشد (3). اختلالات اسکلتی عضلانی معمولا در اثر فشارهای طولانی مدت یا تکراری در بافت های نرم بدن انسان مثل اعصاب ، عضلات ، تاندون ها و مفاصل ایجاد می شوند. اختلالات اسکلتی-عضلانی شایعترین دلایل درد شدید طولانی مدت و ناتوانی جسمی است و تأثیر عمده ای بر جامعه دارد. همچنین یکی از شایع ترین دلایل ناتوانی در کار و مرخصی استعلاجی می باشد (4). مرخصی استعلاجی یک مشکل مهم بهداشت عمومی است که پیامدهای اجتماعی و اقتصادی برای فرد و جامعه دارد (5). فعالیت فیزیکی و آمادگی جسمانی ، تندرستی و سلامت کلی را افزایش داده یا حفظ می کند. فعالیت فیزیکی در حفظ آمادگی جسمانی موثر است و به حفظ وزن مناسب، ساختن و حفظ تراکم استخوان سالم ، قدرت عضلانی و تحرک مفاصل ، ارتقای فیزیولوژیکی تندستی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک مثبت می کند. بنابراین می توان گفت فعالیت فیزیکی می تواند در پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی موثر باشد(6). گسترش فناوری و ماشینی شدن زندگی ، کم شدن تحرک جسمانی را برای انسان ها به ارمغان آورده و این در حالی است که 70 درصد از بیماری ها در اثر بی تحرکی بوجود می آیند(7). فعالیت فیزیکی منظم برای سلامت انسان ضروری است و کم تحرکی یک مشکل جهانی در راستای ارتقای سلامت جامعه بوده و یکی از ده علت عمده مرگ و میر در جهان می باشد. عدم فعالیت جسمانی باعث دو برابر شدن خطر بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و چاقی می شود. همچنین خطر ابتلا به سرطان پستان و روده، پرفشاری خون، اختلال های چربی ، استئوپروز، افسردگی و اضطراب افزایش می یابد(8). فعالیت فیزیکی منظم به عنوان یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماریهای غیرواگیر می باشد، و همچنین می تواند اثرات مثبت روانی ، با کاهش سطح اضطراب و افسردگی داشته باشد. علاوه براین فعالیت فیزیکی فواید اقتصادی ویژه ای از نظر کاهش هزینه مراقبت های پزشکی ، افزایش بهره وری دارد(9). در مطالعات زیادی نقش فعالیت فیزیکی در کاهش انواع بیماریهای جسمانی و روانی و عملکرد جسمانی – فیزیکی مورد تایید قرار گرفته است و فعالیت فیزیکی منظم آمادگی جسمانی کارگر را افزایش می دهد و و از این طریق می تواند بر کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی موثر باشد. (10). اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار اغلب چند علتی بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

Medical leaves due to pain and discomfort

Musculoskeletal disorders (MSDs) are one of the common causes of occupational injuries and disabilities in the developing and developed countries. Despite the development of mechanized and automated processes, work related MSDs are still the main causes of lost work hours, higher costs, and injuries. As recommended by studies, feeling a pain and discomfort in different parts of the musculoskeletal system is one of the main issues at work [1]. By MSDs caused by work, we refer to injuries to muscles, tendons, and nerves that emerge as physical discomfort, pain, and numbness in different body limbs [2]. It is not easy to fine a workshop or a factory where the workers are not complaining of physical discomfort and pain and the situation is worse when the physical condition of the workers does not fit the work load and pressure [3]. The MSDs are usually the result of long-term repetitious pressure on soft body tissues like the nerves, muscles, tendons, and joints. They are the most prevalent cause of long-term and debilitating physical pains and have a deep effect on society. In addition, MSDs are one of the most common causes of disability to work and medical leaves [4]. Medical leave is a major general health problem with social and economic consequences for individuals and society [5]. Physical activity and readiness improve and preserve general health condition. Physical activity is effective in keeping physical readiness, controlling the weight, preserving and improving bone density, muscle, and joint maneuverability, improving physiological health, and improving the immunity system. Thereby, physical activity is effective in preventing MSDs [6]. Expansion of technology and mechanical life has led to less physical activity for man; while, about 70% of diseases are the outcomes of lack of physical activity [7]. Regular physical activity is essential and lack of it is a global health issue and one of the ten main causes of mortality in the world. Lack of physical activity doubles the risk of cardiovascular diseases, diabetes type II, and obesity. In addition, the risks of breast and colorectal cancers, hypertension, fat disorders, osteoporosis, depression, and anxiety are higher in individuals with lack of physical activity [8]. Regular physical activity is one of the ways to improve immunity system and prevent noncontagious diseases. It also has positive mental effects through lowering depression and anxiety levels. In addition, physical activity brings specific economic benefits through lowering the costs of medical cares and improving productivity [9]. Several studies have been conducted on the role of physical activity in lowering the prevalence of physical and mental disease and improving physical performance. Regular physical activity improves physical readiness of workers and decreases the rate of MSDs [10]. Occupational MSDs are usually multi-cause and affected by different factors.
ادامه مطلب

روش های ردیابی انرژی و آنالیز موانع

حوادث رویداد های ناخواسته ای هستند که باعث وارد شدن خسارت به افراد اموال و به صورت کلی به سازمان می شوند. بروز حوادث نشانه نقص سیستم می باشد و هنگام بروز حادثه باید نقص را بررسی و اقداماتی برای برقراری شرایط مطلوب انجام داد(1). هر سازمانی باید یک سیستم صحیح و بروز و ترکیب متعادلی از روشهای مدیریتی، مهندسی و آموزشی برای کنترل خطر و بروز حادثه داشته باشد(2). امروزه مشکل اصلی مسئولین ایمنی و بهداشت، شناسایی و حذف خطراتی است که صدماتی را برای افراد و تجهیزات به وجود می آورد. اگر نتوان خطرات را بطور کامل از میان برد وظیفه متخصصان ارائه پیشنهادهای برای کنترل و کاهش ریسک خطر تا کمترین حد ممکن می باشد(3).کم تحرکی و وابستگی بیماران به تجهیزات ثابت اهمیت ایمنی بیمارستان را در ایمنی بیمارستان نشان می دهد. رعایت موارد ایمنی در بیمارستان به کنترل و کاهش خطرات تا حدودی کمک می کند. به دلیل حوادث گسترده و بار مالی زیاد مدیریت ایمنی در بیمارستان اهمیت زیادی دارد(4). بطور کلی ارزیابی ریسک سه مرحله دارد که شامل شناسایی خطرات ، محاسبه ریسک و اقدامات کنترلی است(5). برقراری ایمنی سیستم براساس اصول پایش مدیریتی و ارزیابی ریسک اهمیت دارد(7-6). حوادث ناشی از کار علاوه بر تاثیرات نامطلوب در زمینه بهداشت و ایمنی سالانه خسارت های اقتصادی زیادی در برداشته و موجب تلفات جانی نیز شده است(8). بنابر مطالعات و بررسی های انجام شده توسط سازمان جهانی کار با رعایت استانداردهای ایمنی توسط دولت، مدیران و شاغلین می توانند صدمات ناشی از حوادث کار را پیشگیری کرد(9). صدمات وارد شده به کارکنان و تجهیزات بهنگام حوادث از طریق روش های ارزیابی خطر و اقدامات کنترلی قابل پیش بینی هستند(10). کاهش ریسک به درک ماهیت خطر و میزان خطر قابل قبول بستگی دارد(11). ارزیابی خطر از مراحل مدیریت خطر محسوب می شود. نتایج به دست آمده از ارزیابی خطرها به تصمیم گیری در اولویت بندی ، انتخاب راه حل کنترلی و همچنین متقاعد کردن مدیران برای صرف هزینه اقدامات پیشگیری ، کمک کننده است(14-12). با بررسی سیستمی خطرات بالقوه می توان برای حفاظت از سلامت نیروی کار و دارایی سیستم، اقدامات موثری انجام داد(15). برای ارزیابی خطر روش های علمی متفاوتی مانند تحلیل مقدماتی خطر PHA ، تجزیه و تحلیل حالات خطا و اثرات ناشی از آن FMEA ، تحلیل درخت خطا FTA ، مطالعه خطر و عملیات HAZOP ، روش ارزیابی انرژی و تحلیل موانع ETBA ، فرایند مدیریت خطرات و اثرات آن HEMP ، ارزیابی ریسک ایمنی و بهداشت شغلی در بیمارستان HOSHRA و روش فرآیند سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل AHP وجود دارد(16-17).

Assessment of hazards at hospitals

Accidents are unwanted events that create damages to assets and the organization in general. An accident highlights a defect in the system and after an accident the defect and ways to create the optimum situation should be assessed [1]. Every organization needs an updated and proper system that is a balanced mixture of management, engineering, and educational methods to control hazard and accidents [2]. The main problem in the way of safety and health managers is to identify and eliminate the hazards that cause damage to individuals and equipment. If the hazards cannot be eliminated completely, the experts need to introduce recommendations to control and decrease the risk of hazards as much as possible [3]. Lack of physical activity in patients and their dependence on stationary equipment highlights the importance of safety at hospitals. Observance of safety at hospitals helps controlling and attenuating hazards to some extent. Given the extensive accidents and the financial load, safety management at hospitals is highly imperative [4]. In general, risk assessment consists of three steps including hazards identification, risk calculation, and control measures [5]. Implementation of safety system based on management monitoring and risk assessment principle is important [6, 7]. In addition to unwanted consequence, work accidents in health sectors cause extensive economic damages and casualties [8]. According to the World Labor Organization (WLO), observation of safety standards by the government, manager, and employees can prevent the damages of work accident [9]. Damages sustained by employees and equipment by accident are predictable using hazard assessment methods and control measures [10]. Alleviation of risks depends on our perception of the nature of risk and the level of acceptable risk [11]. Hazard assessment is a part of hazard assessment process. Results of hazard assessment helps us in prioritizing, finding control solution, and convince managers to dedicate budget to preventive measures [12-14]. Through systematic assessment of potential risks, we can protect workforce’ health and the assets by taking effective measures [15]. There are different scientific hazard assessment methods available like primary hazard assessment (PHA), FMEA, failure tree analysis (FTA), hazard and operation assessment (HAZOP), ETBA, HEMP, HOSHRA, and AHP [16, 17]. The FMEA method has been one of the widely used risk assessment methods in all industries and hospitals since 2000. The method identifies and eliminates errors, problems, and potential mistakes using engineering methods and analyzes the results semi-quantitively so that the potential risk, causes, and effects are identified and ranked [29, 30]. Currently, FMEA method is commonly used for risk assessment at hospitals.
ادامه مطلب

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای

امروزه به دلیل تغییر نگرش سازمان‌ها و جوامع نسبت به انسان، منابع انسانی صنایع، ارزشمندترین و مهم‌ترین منابع استراتژیک آنها به شمار می‌آیند (1). یکی از رسالت اساسی مدیریت منابع انسانی نگهداری شاغلین توانمند است. از آنجا که اقدامات نگهداری، مکملی بر سایر اقدامات و فرآیندهای مدیریت منابع انسانی است، حتی اگر عملیات انتخاب، انتصاب و سایر اقدامات پرسنلی به نحو شایسته انجام شود، بدون توجه کافی به سیستم نگهداری منابع انسانی نمی‌توان انتظار نتایج چشمگیری از اعمال مدیریت داشت (2). یکی از عواملی که در ماندگاری شاغلین بسیار موثر بوده، مساله ایمنی و بهداشت حرفه‌ای OHS است. جلوگیری از حوادث شغلی و ایجاد محیط کاری سالم برای شاغلین از اهمیت زیادی برخوردار است. دلیل این اهمیت بالا رفتن آمار حوادث و بالا رفتن ماهیت بسیار ناایمن محیط کار برای شاغلین است (3). از این رو توجه به ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و سرمایه‌گذاری برای حفظ و ارتقای سلامت منابع انسانی سازمان‌ها، به عنوان یک محور اساسی در توسعه پایدار، مورد توجه صاحبان صنایع و دولتمردان قرار گرفته است(4). هر ساله میلیون‌ها دلار کاهش در بهره‌وری نیروی انسانی به عنوان نوعی زیان مطرح می‌شود (5, 6). در گزارش کمیته اجرایی ایمنی و بهداشت انگلیس با عنوان "هزینه‌های حوادث" ادعا شده است که هزینه‌های حوادث و سوانح کار به طور میانگین 37 درصد سود سالانه شرکت‌های حمل و نقل، 5/8 درصد قیمت هر مناقصه برای شرکت‌های عمرانی و 5 درصد هزینه‌های جاری بیمارستان‌ها می‌باشد. این گزارش اهمیت موضوع ایمنی و بهداشت حرفه ای OHS را نشان می دهد(7). طبق گزارش سازمان بین‌المللی کار (ILO) در سال 2015، در مجموع 317 میلیون حادثه شغلی غیر فوتی در سراسر جهان رخ داده است. طبق گزارش همین سازمان روزانه 6300 کارگر در اثر حوادث شغلی جان خود را از دست می‌دهند. هزینه‌های مرتبط با حوادث شغلی، معادل 4 درصد تولید ناخالص برآورد شده است (8). صنایع در سرتاسر جهان در معرض خطرات جدید و همچنین تغییرات قابل توجه در محیط اقتصادی هستند. به همین دلیل، مدیریت ریسک‌های ایمنی و بهداشت منابع انسانی در محیط کار به عنوان یک نگرانی کلیدی و چالش بین المللی مطرح است (9-11). و رویکرد جدید برای مدیریت ایمنی و بهداشت یک امر ضروری به شمار می‌رود(12). پیشگیری از بروز حوادث و بیماریهای شغلی در راستای افزایش بهره‌وری با در نظر گرفتن ایمنی و بهداشت شاغلین، پیمانکاران و دیگر افراد، مستلزم وجود یک ساختار مدیریتی کارا است (13). این مدیریت با پیشگیری از بروز مشکلات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای OHS و با در نظر گرفتن سلامت و ایمنی شاغلین و دیگر افراد متاثر از فعالیت‌های جاری سازمان، در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری اقدام می کند(14).

occupational health and safety management system

Thanks to the shift of attitudes in organizations and societies towards human, human resources have become the most valuable and important strategic resource in an organization [1]. One of the main objectives of human resource management is to preserve capable human forces. Given the fact that preserving measures complement other human resource management processes and measures, even when recruitment, assignment, and other personnel management measures are efficient they cannot promise acceptable results in absence of a human force preservation system [2]. One of the factors in preserving work forces is occupational health and safety (OHS). Preventing occupational accidents and creating a healthy and safe work environment are essential. The importance of these lies with the necessity of lowering the rate of occupation accidents and creating a safe work environment for workers [3]. Therefore, OHS and investment in preserving and improving human resources’ health are of the pillars of a sustainable development and the main issues for industry owners and policy makers [4]. Millions of Dollars are incurred by businesses in the form of decline in human force productivity [5, 6]. A report by the UK health and safety executive committee titled “costs of accidents” noted that the costs of work accidents consumes 37% of annual profit of transportation business, 8.5% of tender bids by construction companies, and 5% of running costs of hospitals. This report highlights the importance of OHS [7]. According to the International Labor Organization (ILO, 2015), 317 nonlethal occupational accidents happened in the world in 2015. According to this organization, 6300 workers die every day due to occupational accidents. The cost of occupation accident is equal to 4% of global gross production [8]. Industries all around the world are faced with new challenges like profound changes in the economy. Therefore, managing health and safety risks of human resources at work is one of the major international concerns and challenges [9, 11]. Adopting a new approach to health and safety management is inevitable [12]. Preventing occupational diseases and accidents in line with improving productivity and observing health and safety of workers, contractors, and other individuals entails an efficient management structure [13]. By avoiding OHS problems and taking into account health and safety of workers and other contributors in daily activities of the organization, such a management is a step towards cutting costs and improve productivity [14].
ادامه مطلب

ارتباط بین نوبت کاری و فاکتورهای دموگرافیکی با شیوع دیس لیپیدمی

امروزه مشخص شده است که نوبت کاری به عنوان یک برنامه زمانی شغلی خارج از ساعات طبیعی روزانه، در بسیاری از مناطق تجاری مختلف رایج می باشد(1) به گونه ای که آمار بدست آمده نشان می دهند که بیش از 20درصد کارکنان در جوامع صنعتی، در طول شب و در شیفت های چرخشی مشغول به کار می باشند(2). نوبت کاری شامل برنامه زمان بندی کاری نامرتب و غیرمعمولی، شیفت های چرخشی و کار در شب در مقایسه با ساعت کاری طبیعی در روز می باشد(3,4). تحقیقات نشان می دهند که نوبت کاری به علت اختلال در ریتم سیرکادین، عامل بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی جسمی می باشد(5).ریتم سیرکادین یک چرخه تقریبا 24 ساعته در فرایند های بیوشیمیایی، فیزیولوژیک یا رفتاری موجودات زنده است که به بدن برای سازش با چرخه روزانه (نور و تاریکی ) کمک می کند. ریتم های سیرکادین به وسیله ژن های clock کنترل می شوند. این ژنها دستور ساخت پروتئین هایی را می دهند که با الگوهای ریتمیک افزایش یا کاهش می یابند. این سیگنال های بیوشیمیایی اعمال مختلفی از قبیل خواب و استراحت، بیداری و فعالیت، دمای بدن، فعالیت قلب، ترشح هورمون، فشار خون، مصرف اکسیژن و متابولیسم را تنظیم می کند(5,6) بنابراین، به هم ریختگی طولانی مدت ریتم سیرکادین به دلیل نوبت کاری می تواند به گروهی از اختلالات از جمله بی خوابی، چاقی و افزایش فشار خون منجر شود، که از جمله عوامل تاثیر گذار بر افزایش بیماری های قلبی عروقی می باشند(5).در واقع افراد نوبت کاری در معرض سطوح بالایی از فشارها و تنش های فیزیکی می باشند که این موضوع منجر به افزایش اختلالات ریتم سیرکادین و بروز بیماری های از جمله؛ بیماری های قلبی عروقی (CVD )، عروق کرونری (CHD ) فشار خون، دیابت نوع 2،گوارشی، تناسلی، اسکلتی عضلانی و ذهنی می گردد(7,8) عملکرد اصلی سیستم سیرکادین تنظیم واکنش های متابولیک و فیزیولوژیکی می باشد(5) که می تواند بر روی عادات تغذیه ای، متابولیسم کربوهیدرات و لیپید تاثیر گذار باشد (9,10). دیس لیپیدمی یک حالتی از سطوح غیرطبیعی لیپید در پلاسما است، که تحت تاثیر نوبت کاری می تواند منجر به طیف وسیعی از اختلالات لیپیدی شود(6). بر طبق تعارف ذکر شده در تحقیقات مختلف دیس لیپیدمی با بررسی سطوح افزایش یافته کلسترول، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین با چگالی پایین و هم چنین سطوح کاهش یافته لیپوپروتئین با چگالی بالا مشخص می شود. این اختلال لیپیدی به دو نوع به شرح ادامه تقسیم می شود1)دیس لیپیدمی اولیه که با استفاده از اختلالات ژنتیکی در متابولیسم لیپوپروتئین ایجاد می شود. 2)درحالی که دیس لیپیدمی ثانویه در متابولیسم لیپوپروتئین تغییر ایجاد می کند(11,12). دیس لیپیدمی عامل شناخته شده ای است که منجر به بیماری عروق کرونر، آترواسکلروزیس، انفارکتوس میوکارد، سکته ی مغزی و مرگ می گردد(13). به گونه ای که عامل مرگ 2.6 میلیون نفر و ناتوانی 29.7 میلیون نفر، تنها در یک سال ارزیابی شده است. (14). در همین راستا بررسی نتایج اختلالات لیپیدی در کشور تایلند که بر اساس یک نظرسنجی ملی در سال 2009 انجام شد نشان می دهد که شیوع دیس لیپیدمی 66.5% می باشد(14).همچنین نتایج یک مطالعه مروری سیستماتیک متا آنالیز که در کشور ایران انجام شده بود بیان می کند که با توجه به شیوع بالا میزان غیر طبیعی کلسترول، TG، LDL و سطح کاهش یافته HDL، شیوع دیس لیپیدمی در ایران بسیار قابل توجه می باشد(6). با توجه به تاثیر نوبت کاری در ایجاد اختالات لیپیدی و افزایش بیماری های عروق کرونری یا بیماری های قلبی عروقی و همچنین عدم مطالعات کافی صورت گرفته در این زمینه هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین نوبت کاری و فاکتورهای دموگرافیکی با شیوع دیس لیپیدمی در کارگران یکی از صنایع پتروشیمی جنوب غرب کشور ایران می باشد.

The relationship between rotating schedules, demographical factors, and dyslipidemia

Rotating schedule to cover different shifts is a common practice in many countries [1]. According to the available statistics, more than 20% of workers in industrial societies have a rotating schedule [2]. It is a rotating and unnatural work program in which workers have to work overnight based on a rotating schedule [34]. According to studies, rotating work schedule disrupts the natural circadian rhythm and it is responsible for many physical health problems [5]. The circadian rhythm is a 24hrs cycle that is found in many biochemical and physiological processes or behavior of living creatures on earth. It helps the body to adapt itself to the day-night cycle. The circadian rhythm is controlled by clock genes . These genes control production of proteins and the production rate increases or decreases following a specific rhythm. The biochemical signals regulate different activities like sleeping, resting, awaking, daytime activities, body temperature, cardiac activity, hormone secretion, blood temperature, oxygen intake, and metabolism [5, 6]. Therefore, long term interruption of circadian rhythm caused by a rotating schedule may lead to a set of disorders such as insomnia, obesity, and higher blood pressure, all which are the risk factors of cardiovascular diseases (CVDs) [5]. In fact, workers with rotating schedules are at a high risk of physical pressures and tensions, and this increases the disorder of circadian rhythm and diseases like CVDs, coronary heart diseases (CHDs), hypertension, diabetes type 2, and digestive, genital, musculoskeletal, and mental diseases [7, 8]. The main function of the circadian system is to control metabolic and physiological reactions [5], which in return affect nutritional habits and lipid and carbohydrate metabolism [9, 10]. Dyslipidemia is a state of abnormal increase in lipid level in the plasma, that under the effect of a rotating schedule may lead to a wide range of lipid disorder [6]. Based on the available definitions, dyslipidemia is diagnosed through checking the increase in the level of cholesterol, triglyceride, low-density lipoprotein and decrease in the level of high-density lipoprotein. The lipid disorder is categorized into two groups namely 1- primary dyslipidemia (caused by genetic disorder in lipoprotein metabolism) and 2- secondary dyslipidemia caused by changes in the metabolism of lipoprotein [11, 12]. It is proven that dyslipidemia is a cause of CHDs, atherosclerosis, myocardial infarction, cerebrovascular accident (CVA), and death [13]. The complication is responsible for the death of 2.6 million and debilitation of 29.7 million individuals every year [14]. Examination of lipid disorder outcomes in Thailand showed that in 2009 based on a national census, the prevalence of dyslipidemia was 66.5% [14]. A meta-analysis systematic review in Iran showed that the prevalence of abnormal cholesterol level, TG, LDL, low HDL, and prevalence of dyslipidemia in Iran was alarming [6]. Given the effects of rotating schedule on lipid disorders and the increase in the prevalence of CHDs or CVDs and taking into account the paucity of studies on this field, the present study is an attempt to examine the relationship between rotating schedule, demographical factors, and prevalence of dyslipidemia in workers of petrochemical plant in the southwest of Iran.
ادامه مطلب

ایمنی و بهداشت شغلی در بیمارستان های آموزشی با استفاده از روش جدید حشرا

ریسک ایمنی، عدم اطمینان در مورد وقوع حادثه ای در آینده است . هرچه این عدم اطمینان بیشتر باشد، میزان ریسک بالاتر است(1). مدیریت ریسک در مراقبت های سلامتی به گروه متنوعی از اقدامات اطلاق می شود که برای بهبود کیفیت و تضمین ایمنی خدمات برای بیماران انجام می شود(2). سازمان های بهداشتی-درمانی مسئول ارائه خدمت به گیرندگان خدمت و تامین محیطی امن برای بیماران و کارکنان هستند(3). محیط پیرامون مراقبت بیمار از 3 عامل ساختمان ها، تجهیزات و کارکنان در بیمارستان تشکیل شده است که در ایجاد احساس آسایش، راحتی برای بیماران، خانواده ها، کارکنان موثر است(4). از آنجایکه محیط بیمارستان و نوع کار آن با ریسک های زیادی مواجهه دارد، برنامه های شناسایی ریسک منجر به کارآیی و اثربخشی بیشتر خدمات می شود(6-5). در مطالعات مختلفی به لزوم به کارگیری مدیریت ریسک در برنامه های بالینی و خدمات تشخیصی و تصویری در بیمارستان اشاره شده است(7). ایمنی در محیط بیمارستان به لحاظ اقتصادی، انسانی و اخلاقی از اهمیت زیادی برخوردار است .مدیریت ریسک در بیمارستان برنامه ای برای کاهش وقوع و شیوع حوادث قابل پیشگیری است(8). مدیریت خطر در بیمارستان ها به لحاظ اقتصادی، انسانی و اخلاقی از اهمیت به سزایی برخوردار است(9). در این خصوص سازمان جهانی بهداشت پیاده سازی مدیریت ریسک در بیمارستان ها را ضروری و یکی از عوامل موفقیت بیمارستان ها در حصول شعار بهداشت برای همه می داند. در مطالعات مختلفی به لزوم به کارگیری مدیریت ریسک در برنامه های بیمارستانی اشاره شده است(10-11). بیمارستان ها در اکثر کشورها قسمت عمده ای از مراکز بهداشتی و درمانی را تشکیل می دهند و بخش اعظم هزینه های بهداشت و درمان را به خود اختصاص داده اند. مخاطرات عمده سلامت در بیمارستان ها ناشی از عدم اجرای مقررات بهداشتی و عوامل زیان آور حرفه ای نظیر عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، ارگونومیکی و روانی و غیره می باشند که کلیه بیماران، ملاقات کنندگان، کارکنان و در نهایت جامعه را در معرض این مخاطرات قرار می دهد(12). روش های بسیاری برای شناسایی خطر و ارزیابی ریسک وجود دارد. انتخاب روش مناسب برای انجام ارزیابی ریسک در یک سازمان یا صنعت به عوامل مختلفی مثل هدف از انجام ارزیابی ریسک، نوع نتایج مورد نیاز، نوع اطلاعات در دسترس، زمان و مرحله ای که سامانه ی تحت بررسی در آن قرار دارد، بستگی دارد(14-13). به منظور شناسایی خطر در بیمارستان، استفاده از روش های ارزیابی ریسک که بر تمام خطرات بالقوه موجود در مراکز بهداشتی مشرف باشند، نتایج بهتری را خواهد داشت. روش ارزیابی ریسک ایمنی و بهداشت شغلی در بیمارستان های( HOSHRA ) در سال2015 توسط جهانگیری و همکاران ارائه شده است(15). در این شاخص خطرات بالقوه موجود در مراکز بهداشتی و درمانی در پنج حیطه مخاطرات فیزیکی، مخاطرات بیولوژیکی، مخاطرات ارگونومیک، مخاطرات شیمیایی و مخاطرات روانی طبقه بندی شده اند. این روش نسبت به سایر روش های ارزیابی ریسک در بیمارستان با توجه به کمی بودن، نوین بودن و لحاظ تمام فاکتورهای زیان آور شغلی در محیط کار می تواند معیار سنجش و ارزیابی مناسبی باشد. مطالعات متعددی برای ارزیابی ریسک مخاطرات بیمارستانی با روش های مختلف انجام گرفته است. اما مطالعه ای در خصوص ارزیابی با روش جدید HOSHRA انجام نگرفته است، از این رو مطالعه حاضر با توجه به اهمیت ایمنی محیط بیمارستان و حفظ سلامت نیروی کاری شاغل با هدف ارزیابی ریسک ایمنی و بهداشت شغلی در یکی از بیمارستان های آموزشی با استفاده از شاخص HOSHRA در سال 2019 انجام گرفت.

occupational safety and health risks in educational hospitals using the HOSHRA novel method

Safety risk is the probability of an accident. The higher the probability, the higher the risk [1]. Risk management in health cares refers to a wide range of measures to improve quality of and guarantee safety of services to patients [2]. The health-therapeutic organizations are in charge of providing services to care-seekers and ensure a safe environment for patients and personnel [3]. The care environment is comprised of three factors namely buildings, equipment, and personnel and these factors are effective in creating a sense of peace and relaxation for patients, families, and personnel [4]. Since, hospital environment and the type of works in it are characterized with many risks, risk assessment programs can improve efficiency and efficacy of the services [5-6]. Different studies have emphasized on the necessity of using risk management in clinical programs and diagnosing and imaging services in hospital [7]. Safety in hospital is highly imperative from economic, humanistic, and ethical viewpoints. Risk management in hospital is a measure to decrease incidence and frequency of preventable accidents [8]. The WHO has emphasized on the necessity of implementing risk management programs in hospitals so that such programs are of the factors in the success of hospitals in realizing the motto of “health for all.” Several studies have highlighted he necessity of using risk management in hospitals [10, 11]. In many countries, hospitals represent a major part of health and treatment centers and attract the main part of health and treatment costs. The main health risks in hospitals are rooted in failure to implement health regulation and professional hazardous factors like physical, chemical, biological, ergonomic, and psychological factors. All patients, visitors, personnel, and the whole society are faced with these risks [12]. There are several methods for identifying and assessing risks. Choosing the right method to conduct risk assessment in an organization or industry depends on a variety of factors like the objective of risk assessment, type of expected results, type of information available, and time and stage of assessment [13, 14]. To detect risks in hospital, risk assessment methods that encompass all potential risks in health centers are recommended. Hospital occupational safety and health risk assessment (HOSHRA) was introduced by Jahangiri et al. (2015). This index categorized potential risk in health and therapeutic centers in five fields of physical hazards, biological hazards, ergonomic hazards, chemical hazards, and psychological hazards. This method is a good choice for risk assessment given its quantitative nature, novelty, and inclusion of all occupational risk factors. Several studies have been conducted on hospital hazards risk assessment using different methods. Still, there is no such study using the novel HOSHRA method. Thereby, the present study was an attempt to assess occupational safety and health risks in educational hospitals using HOSHRA in 2019.
ادامه مطلب

استقلال حرفه ای و استرس شغلی

پرستاری یکی از حوزه های مهم بخش بهداشت و درمان است، با توجه به نقش کلیدی حرفه پرستاری در حفظ سلامت جامعه(1) که بزرگترین نیروی کار در نظام سلامت می باشد و پرستاران بخش ویژه هر لحظه با وضعیت های بحرانی مواجه هستند و بایستی از بیمارانی مراقبت نمایندکه علی رغم داشتن وضعیت حاد و بحرانی، احتمال بهبودی دارند(2) در این شرایط انتظار می رود که پرستاران تصمیم گیری کنند، بازتاب بدهند و مسئولیت تصمیمات خویش را بر عهده بگیرند، اساسی ترین ابزار برای تبدیل شدن به پرستاران حرفه ای، داشتن استقلال حرفه ای است(3). استقلال حرفه ای پرستاران به عنوان توانایی برای داشتن حق و مسئولیت برای انجام کار خود برای تصمیم گیری در مورد نیازهای بیمار و آزادی عمل در اجرای آن است(4). استقلال حرفه ای، باعث تصمیم گیری مناسب جهت برقراری و حفظ امنیت بیماران، افزایش کیفیت مراقبت و برآیند بهتر برای بیماران(5)؛ حفظ و جذب پرستاران(5) و رضایت شغلی در پرستاران می شود(6). به اعتقاد وانگ و هو (2015 ) عملکرد کارکنان با سطح استقلال درک شده آنها همبستگی دارد(7) از دیدگاه دورخام ، یک عامل مهم در استقلال حرفه ای پرستاران، توانایی تصمیم گیری آنهاست که منجر به ایجاد مبنای دانش حرفه ای می شود(8) اما همچنان وضعیت تصمیم گیری بالینی پرستاران نامشخص است(9) و پرستاران به عنوان عضو حاشیه ای، در تصمیم گیری ها به نظراتشان توجهی نمی شود که از علل زمینه ساز تنش در محیط کار(استرس شغلی) می باشد(10). استقلال حرفه ای پایین و توانمندی کم، از علل ترک خدمت یا انتقال پرستاران به بخش های غیر بالینی (11). استرس شغلی نوعی واکنش عاطفی، شناختی، رفتاری و روانی است که یک سوم کارکنان مشاغل مختلف درگیر آن هستند(12, 13) و آن وقتی رخ می دهد که انتظارات از فرد بیش از اختیارات و توانایی های او باشد(14). پرستاری یکی از حرفه های پر استرس است(15)، که در بین آنان پرستاران شاغل در بخش های ویژه به دلیل شرایط خاص ناشی از محیط کار و بیماران(16, 17)، ارتباط کاری تنگاتنگ با سایر پرستاران و کارکنان تیم بهداشتی، ارتباط و مکالمه با بیمار و همراهان وی، سطح بالای مهارت و دانش مورد نیاز در این بخش، حجم کاری بالا، لزوم پاسخ سریع و بی درنگ به موقعیت های فوری و مسئولیت سنگین ناشی از مراقبت از بیمار(18)، بیشترین استرس را تحمل کنند. مروری بر متون نشان می دهد که از بین 130 حرفه، حرفه پرستاری در رتبه 27 از نظر مراجعه به پزشک به دلیل مشکلات ناشی از سلامت روان کسب کرده است(19). طبق مطالعه علی پور و همکاران(1397) این استرس زیاد زمینه ساز بسیاری از بیماری های مزمن جسمی و ناراحتی های روحی بوده و در کاهش کارایی، ترک خدمت و تغییر شغل در پرستاران، آسیب در روابط بیمار و پرستار(20)، کاهش خلاقیت؛ رضایت حرفه ای؛ تصمیم گیری صحیح و به موقع؛ مراقبتهای پرستاری، نارضایتی بیماران را به دنبال دارد(21). قانعی و همکاران(1396)، میزان استرس شغلی در 15 سال گذشته را بررسی کردند، نتایج نشان داد استرس در سال های اخیر رو به افزایش بوده است و میانگین نمره استرس شغلی را 56/96 بدست آوردند(22)

Professional independence and job stress

Nursing is one of the key parts of health and treatment sector. Nursing professional has a critical role in preserving health in society [1]. Nurses constitute the largest workforce group in health system. Nurses in the ICU constantly deal with critical situations and provide cares to patients in critical situation with a chance of improvement [2]. Nurses have to make decisions and undertake the liability of their decisions to handle such situations. The key tool to become a professional nurse is professional independence [3]. Professional independence in nurses is to have the power and responsibility to perform tasks and make decisions about patient’s need and implement such decisions [4]. Professional independence enables nurses to make proper decisions to establish and preserve safety of patients, improve the quality of care and outcomes for patient [5], keep nurses in their profession [5], and ensure job satisfaction [6]. According to Wang W-T, Hou Y-P (2015], nurses’ performance is correlated with their independence level [7]. Dorgham argued that a key factor in professional independence of nurses is their ability to make decision, which forms the basis of professional knowledge in them [8]. Still, nurses’ status to make clinical decisions is not clear yet [9] and nurses have marginal role in such decision-making. This creates stress in work environment (job stress) [10]. Low professional independence and power are the factors in leaving job or transfer to non-clinical wards [11]. Job stress is an emotional, cognitive, behavioral, and mental reaction that troubles one-third of workers in different sectors [12, 13]. It appears when the expectations are higher than the granted power and capabilities [14]. Nursing is a stressful job [15] and this stress in higher in ICU nurses. The reason form this is the close professional interaction with nurses in other wards and health team members, verbal communication with patients and patient’s companions, necessity of a high skill level, necessity of showing fast reaction to emergency situation, and the heavy liability of looking after patients [18]. Literature review showed that among 130 professions, nursing professional was in the 27th position in terms of seeking medical care because of mental health problems [19]. According to Alipour et al. (2018), high stress level prepares the ground for several chronical physical diseases and mental problems. It also decreases productivity and it is one of the reasons for leaving job or changing ward. Job stress ruins nurse-patient relationship [20], decreases creativity, professional satisfaction, and chance of making right and timely decisions, and creates dissatisfaction in patients [21]. Ghanei et al. (2017) examined job stress in 15 years period and showed that stress had had an ascending trend over the recent years. They reported that the mean score of job stress was 96.56 [22].
ادامه مطلب
liveChat
×
راه های ارتباط با ما:
×

ترجمه تخصصی لبخند جهت ارائه خدمات و تجربه ای بهتر به شما، از کوکی استفاده می کند.

لطفا با بیان نظر خود ما را در ارتقاء کیفیت این صفحه یاری کنید

میانگین میزان رضایت کاربران 89% آیا مطالب این صفحه برای شما مفید بود؟ happy face unhappy face
نمونه ترجمه آی اس آی ترجمه مقاله مدیریتی ترجمه مقاله حسابداری ترجمه مقاله مهندسی صنایع ترجمه مقاله پزشکی ترجمه مقاله روانشناسی ترجمه مقاله پرستاری ترجمه مقاله بهداشت محیط ترجمه مقاله پریفیوژن قلبی ترجمه مقاله نانو فیزیک ترجمه مقاله نانو فیزیک ترجمه مقاله صنایع غذایی ترجمه مقاله فلسفی ترجمه مقاله ادبی ترجمه مقاله حقوقی ترجمه مقاله تاریخ ادبیات ترجمه مقاله فقهی ترجمه مقاله کشاورزی ترجمه مقاله اقتصادی ترجمه مقاله علوم سیاسی ترجمه مقاله هوش مصنوعی
با ما همراه شوید: اینستاگرام ترجمه لبخند فیسبوک ترجمه لبخند لینکدین ترجمه لبخند تلگرام ترجمه لبخند یوتیوب ترجمه لبخند یوتیوب ترجمه آپارات طراحی و اجرا: خدمات ترجمه لبخند
کلیه حقوق متعلق به دفتر خدمات ترجمه لبخند است.
© 2010-2024
با ما تماس بگیرید:
تلفن ترجمه لبخند02634421844
موبایل ترجمه لبخند09198220164
موبایل ترجمه لبخند 09198385716
ایمیل ترجمه لبخند Labkhand.office@gmail.com