روانشناسی رنگ قرمز
قرمز رنگ بسیار قدرتمندی است. رنگ مهمی است که معمولا برای هشدار دادن و روی علائم خطر مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ معمولا همراه با مفهوم توقف و هشیاری است. رنگ گرمی است که باعث ایجاد احساسات قوی علاقه، میل، تمایل جنسی، انرژی، خون و جنگ می شود. قرمز رنگ خوبی برای ایجاد تاکید روی یک کلمه در میان کلمات به رنگهای دیگر است. قرمز معمولا در پرچم کشورها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا نشان قدرت و افتخار است. همچنین رنگی ورزشی است که بسیاری تولید کنندگان خودرو، نمونه های نمایشی خود را به رنگقرمز تولید می کنند.
روانشناسی رنگ نارنجی
نارنجی: ترکیبی از قرمز و زرد. همچنین رنگی روشن و گرم است. نارنجی نماینده آتش، خورشید، تفریح، گرما، تصاویر مناطق حاره ای است. رنگ شادی در نظر گرفته می شود که باعث افزایش اشتها نیز می شود. نارنجی باعث افزایش میزان اکسیژن رسیده به مغز می شود و در عین حال باعث افزایش فعالیت مغز می شود. این رنگ در میان جوانان هوادار دارد. بعنوان رنگ مشخصه مرکبات، نارنجی رنگ غذاهای سلامت و تحریک کننده اشتها است. هر گونه طراحی که مربوط به مناطق گرمسیری، مسئله ای شادی بخش، راحت و جوان پسند است می بایست در طراح خود دارای ترکیباتی از نارنج باشد. نارنجی تیره تر و قویتر احساس پاییز را ایجاد می کند.
روانشناسی رنگ زرد
زرد: روشنترین رنگ در نگاه انسان است. این رنگ نماینده جوانی، تفریح، شادی، درخشندگی و سایر احساسات نورانی و شادی آور است. رنگی پرانرژی است. زرد معمولا برای اسباب بازی و لباسهای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. کلمات زرد رنگ معمولا روز زمینه سفید رنگ به سختی خوانده می شوند بنابراین در استفاده از اینرنگ در علائم هشدار دهنده بایستی دقت کرد. اگر زرد رنگی شاد و روشن است، با حرکت به سمت تیره گی به سرعت احساس کثیفی نامطبوعی ایجاد می کند. زرد می تواند با احساس تقدس، و بزدلی همراه باشد. عبارت "زرد کردن" در فارسی نشانه این مفهوم است.
روانشناسی رنگ سبز
سبز رنگ طبیعت و سلامت است. این رنگ نماینده رشد، طبیعت، پول، باروری و ایمنی است. سبز باعث آرامش می شود و چشم نواز است در عین حال خواص احیا کنندگی نیز دارد. معمولا از این رنگ برای آنچه که برای سلامتی مفید است استفاده می شود. بسیاری از شرکتهای غذایی و دارویی از سبز در نشان های تجاری خود و تبلیغات محصولات استفاده می کنند. سبز تیره معمولا در ارتش، پول، امور مالی، و بانکداری دیده می شود. با این حال، می¬تواند دربردارنده مفهوم تازگی، خارق العاده بودن نیز می باشد. سبز در طراحی وب سایتها بسیار فراگیر شده است.
روانشناسی رنگ آبی
آبی رنگی سری و آرامش بخش است که نشان دهنده خلاقیت و هوش است. این رنگ در شرکتهای بزرگ، بیمارستانها و خطوط هوایی دیده می شود. رنگ صداقت، قدرت، خرد و اعتماد است. آبی دارای اثر آرامش بخش بر روان است. آبی رنگ آسمان و دریا است و معمولا برای نشان دادن تصاویر دریا و آسمان مورد استفاده قرار می گیرند. آبی وقتی در مورد غذاها به کار برده میشود، چندان نشان خوبی نیست زیرا غذاها اندکی در طبیعت به رنگی آبی یافت می شود، بطوری که این رنگ کاهنده اشتها است.
روانشناسی رنگ ارغوانی
ارغوانی ترکیب پایداری آبی و انرژی قرمز است. در طول تاریخ ارغوانی رنگ سلطنت، اشرافیت و جایگاه اجتماعی بوده است. این رنگ نماینده اسرار آمیز بودن، جادو، قدرت و ثروت است. ارغوانی معمولا در پرتره افراد ثروتمند، پادشاهان، رهبران، و جادو گران مورد استفاده قرار می گیرد. ارغوانی در کنار طلائی می تواند ایجاد درخشانی و زرق و برق کند که نشان دهنده ثروت و تمایز است. ارغوانی سبک و صورتی برای طراحی محصولات زنانه مناسب است دختران نوجوان این رنگ را ترجیح می دهند. ارغوانی روشن همراه با زرد معمولا در محصولات مربوط به کودکان مورد استفاده قرار میگیرد. این ترکیب احساس تفریح و آسان بودن را ایجاد می کند.
روانشناسی رنگ سیاه
سیاه معمولا رنگی است که برای نشان دادن آنچه به شیطان مربوط است، افسرده کننده، ترسناک یا حتی مرگ در فرهنگ غرب مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ باعث ایجاد تصوری منفی در عبارت "روزگار سیاه"، "لیست سیاه"، "شب سیاه" می شود. سیاه در عین حال رنگی بسیار قدرتمند است که یک نوع اشرافیت و ثروت را نیز در خود دارد. لباس رسمی معمولا به رنگ سیاه است که "لباس قدرت" تا "لباسهای تحریک کننده سیاه" نمونه هایی از آنها است. سیاه در ترکیب با سایر رنگها می تواند بیانی قوی داشته باشد. سیاه رنگی است که تقریبا در هر طرحی برای اضافه کردن تضاد بکار گرفته می شود و باعث اثر بیشتر رنگهای بیشتر می شود.
روانشناسی رنگ سفید
سفید معمولا با خلوص، پاکی، تازگی و خوبی همراه است. این رنگ طراوت برف تصاویری از صلح و صحنه های پاک زمستانی را به همراه خود معرفی می کند. سفید بعنوان پس زمینه معمولا برای کتبی مانند دائره المعارف وبستر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا حروف سیاه در زمینه سفید بهتر دیده می شود. هنگامی که این رنگ در طراحی با استفاده فضاهای منفی متعدد به کار گرفته می شود، تصویری بسیار خالص را ایجاد می کند. سفید در عین حال توسط سازمانهای خیریه و غیر انتفاعی مورد استفاده قرار می گیرد که حسی مثبت و خوب را انتقال می دهد. هالیوود معمولا شخصیت های خوب را به رنگ سفید معرفی میکند؛ اسب سفید، گاوچرانی با کلاهی سفید، و جادوگر سفید. سفید معمولا با خلوص و بهشت همراه است، معمولا در بیمارستان ها، مطلب ها پزشکان و تصویر بهشت مورد استفاده قرار می گیرد.